
Chapter Nine:
The Referendum Debate: A Note on Press Coverage

Dr Nancy Stone

The “quality” press played a large part in the debate preceding the republic referendum of 6
November, 1999. The Victorian group promoting the “No Republic” case asked me to examine
every copy of The Age (and The Sunday Age) and The Australian during the 12-13 weeks to
voting day, to enable some assessment of the manner in which those newspapers handled this
important public debate. For this purpose, the numbers of column-centimetres of print (excluding
head-lines) devoted to each side of the topic were carefully recorded.

The material was sub-divided into news/comment, editorials and opinion pieces, and the
number of letters (full and brief) published, classifying each as pro - or anti-republic or neutral in
tone. The results are given in the accompanying tables and bar-charts.

The way in which the material was classified into “Yes”, “No” and “Neutral” is central to
the outcome: one reader’s bias is another’s fair reporting. Editorials, opinion pieces and letters of
course generally speak for themselves. It is the classification of news/comment which is bound to
be most contentious. Accordingly examples are given, to invite evaluation of the accuracy of my
assessment. (News and comment, formerly kept scrupulously separate, are now routinely merged
by many journalists, hence their combination for present purposes).

News/comment took many forms:
• Simple reporting of facts, such as Brendan Nicholson’s Now or never: Costello (The Age,

1/11, p.1) or Mike Steketee’s Poll unlocks the yes vote (The Australian, 25/10, p.1). Both
were classified as neutral.

• Articles slanted to the “Yes” or “No” case. Scott Emerson’s Two eras – one way forward
(The Australian, 6-7/11, p.9), which featured youthful Juliet Mitchell and centenarian Ted
Smout, was clearly in the “Yes” category. Whitlam pillories PM’s fear by Steve Connolly
and Lyall Johnson (The Age, 28/10, p.4) was another such. By contrast, and despite its
headline, Dennis Shanahan’s PM’s case falls short on symbols (The Australian, 27/10, p.6)
presented the “No” case favourably.

• Articles of strongly “Yes” or “No” persuasion, yet with a segment devoted to the reverse or
to a neutral stance. An example was PM warned to stay out of debate (Brendan Nicholson,
The Age, 2/11, p.6), in which 25cm tended to the “Yes” side and 2cm to “No”. Ben
Holgate’s Cultural Spirits rally for republic (The Australian, 5/11, p.19) had 41cm devoted
to the “Yes” side, 4cm to “No” and 5cm were “Neutral”. With all such “divided” articles,
the appropriate lengths in centimetres were allocated to the tallies of “Yes”, “No” and
“Neutral”.

• Opinion pieces masquerading as news/comment. A good example with a “Yes” bias was Paul
Kelly’s Costello offers alternative vision for conservatives (The Australian, 28/10, p.1).

• News/comment in the form of a puff from celebrities for the “Yes” vote. One of the most
notable was It’s time but a republic wasn’t meant to be easy (Michael Gordon, The Age,
5/11, p.1), with a photograph of previous Prime Ministers Fraser and Whitlam
triumphantly hand in hand with Premier Bracks. Dad reigned at Winton’s royal parade
(Matt Price, The Australian, 28/10, p.7) was another example.
Journalists notable for impartial reporting were Nicolas Rothwell (The Australian) and Tony

Wright (The Age). By contrast, Graeme Leech, who edited most Melba columns in The Australian



during the period under review, would have to qualify as having presented the most consistently
one-sided viewpoint.

During the three months prior to the vote two other major events occurred: East Timor’s
referendum and the subsequent unrest there, and the long drawn out Victorian State election.
These events probably accounted for the dearth or even absence of republic material at certain
times, especially in the Opinion sections.

Coming now to the results of this survey, and considering news/comment first, week by
week, it may be said that there was not one week when column-centimetres in the “Yes” camp did
not exceed those in the “No” camp, usually overwhelmingly.

This was true of both newspapers. Indeed, in only 4 of the 12 weeks did even “Neutral”
exceed “Yes” in The Australian. In The Age, that balance was 7 weeks to 6.

Consider now the results in summary, embodied in the grand totals of column-centimetres
for the full 12 or 13 week periods. (These appear for each newspaper in the bottom line of the
appropriate table).

For The Australian, the sum total of news/comment on the “Yes” side was 4,246cm. The
“No” total came to 1,468cm, and “Neutral” amounted to 4,276cm. Thus “Yes” overshadowed
“No” by almost 3 to 1.

The pattern for The Age for news/comment was even more unequal, with “Yes” totalling
2,531cm, “No” 530cms and “Neutral” 2,835cm. The ratio of allotted space for “Yes” to “No”
was close to 5 to 1 (although, as indicated above, the proportion of “Neutral” news/comment in
The Age was slightly greater than the proportion of “Yes” material, whereas in the case of The
Australian, “Yes” material actually even exceeded “Neutral”).

It is obviously a newspaper’s right to express its own view in its editorials, and it is no
surprise that every relevant leading article in both papers, without exception, urged readers to
vote “Yes”.

In the opinion pieces, most readers would hope to see a roughly equal division for and
against a proposition as fundamental as changing Australia’s Constitution. However, space in both
papers was allocated not much less than 2 to 1 in favour of the “Yes” case.

Happily, the spread of views among Letters to the Editor (presumably reflecting roughly the
“balance” of letters received on the topic) was much more even, with The Australian’s ratio 8 to
7 in favour of the “Yes” vote, and The Age’s 6 to 5 in favour of the “No” vote.

In the event, the referendum was lost convincingly, and in every State as well as the
Northern Territory. The advocacy of the “quality” press, as exemplified by The Age and The
Australian, may have convinced inner city voters, but clearly failed to sway the wider population.
Could it be that the urgency with which these newspapers (particularly The Australian) relentlessly
pressed their case rebounded upon them? Or was it perhaps that the uniformity of views expressed
simply made some readers suspicious? To paraphrase R W Emerson, “the louder they proclaimed
the advantages of the republic, the faster we voters counted the blessings of the present system”.







Totals Over 13 Week Period
Prior to Referendum

The Age : News/Comment Totals

Yes No Neutral

The Australian : News/Comment Totals

Yes No Neutral

The Age : Opinion Piece Totals

Yes No Neutral

The Australian : Opinion Piece Totals

Yes No Neutral


